2018. szeptember 5., szerda

VIII. KÖT

Beszámoló a VIII. Kárpát-medencei Összegyetemi Terepgyakorlatról

Idén nyolcadik alkalommal táboroztak együtt a fiatal földtudományi hallgatók és ifjú oktatók. Augusztus 18-26-ig egy felejthetetlen hetet töltött el a több, mint 25 résztvevő, idén másodszor Erdély legszebb tájain. Külön öröm volt, hogy a programon egyre több a vidéki egyetemekről érkezett hallgatók száma (60%). A résztvevők már nagy izgalommal, sokak barátként, érkeztek meg szombaton, a nulladik napon az Eötvös Collegiumba, ahol egy ismerkedési est várta a résztvevőket.
A 2011-ben létrejött program célja, hogy kiemelkedő hazai földtani szaktekintélyek együttműködése révén a hazai földtudományi képzésben résztvevő egyetemi hallgatók részére évente változó helyszínekkel közös nyári földtani terepgyakorlatot szervezzünk. A program során a biztos elméleti háttérrel bíró hallgatókat komplex gondolkodásra és gyakorlati feladatok megoldására ösztönözzük a terepen, mellyel egyrészt látásmódjuk és problémamegoldó készségük fejlődik, másrészt a szakmában nélkülözhetetlen terepi tapasztalatra tesznek szert. A programmal célunk továbbá a hallgatók kapcsolati rendszerének bővítése is, valamint egy olyan szakmai műhely létrehozása, amely szervesen kötődik a Magyarhoni Földtani Társulathoz, a földtannal foglalkozó szakemberek szakmai közösségéhez.

Csoportkép Felsőbányán
Az 8. Kárpát-medencei Összegyetemi terepgyakorlat augusztus 19-én, vasárnap reggel az ELTE TTK Lágymányosi kampusza elől indult neki a nyolc napos programnak. Első nap hosszú buszút várt minket, míg megérkeztünk a nagybányai Victor Gorduza Megyei Ásványtani Múzeumhoz, ahol Kovács Réka és Ioan Denut, múzeumigazgató fogadtak bennünket. A tárlaton kisebb előadást hallhattunk a nagybányai metallogén zóna geológiájáról és az egykori ércbányászat igazi ritkaságit tekinthettük meg. Ezután Felsőbánya felé indultunk közösen, ahol az egykori ércbányát jártuk körbe, a szerencsésebbek a meddőn gyönyörű ásványokat is találtak. Szakmai programunk zárásaként a múzeum igazgató beengedett minket az egykori 5-ös akna lőszerraktárába, amely egy új bányászati múzeum helyszínéül fog szolgálni. Betekintést nyerhettünk, hogy kerül kialakításra egy ilyen kiállítás és milyen technikai nehézségekkel kell szembenézni, ha valaki egy ilyenbe vágja fejszéjét. Terepi programunk után első szállásunk, Koltó felé vettük az utunkat. A hétfői napon, reggel szálláshelyünkön megnéztük a Teleki kastélyt és Petőfi kiállítást, majd újabb hosszú út végén megérkeztünk Gyergyószárhegyre, következő szállásunkra. A finom vacsora után közös esti program keretében felkötöttük az idei terepgyakorlat szalagját a zászlónkra és közben felelevenítettük az elmúlt évek terepgyakorlatit. A harmadik napon Heincz Adrián és Kiri Luca vezetésével a Földtani Közlöny előző számában már olvashatott cikkük terepi megfigyeléseit mutatták be nekünk a Ditrói Alkáli Masszívumban. Az Orotva település mellett folyó Simó-, Tászok-, Gudu és Pietrariei-patakok által határolt területen a helyre jellemző kőzeteket (monzonit, nefelinszienit, szienit, diorit) és magma fejlődési jelenségeket (mingling, mixing) ismerhettünk meg. Este Unger Zoltán tartott bevezetést a sókőzetek világába, főképpen az erdélyi telepek kialakulásáról és a folyamatokban résztvevő metán szerepéről beszélt. Másnap mindezt saját szemünkkel is láthattuk a Parajdi Sóbányában. A hatalmas tárókban kirajzolódott tektonikai bélyegek könnyen érthetővé tették a sódiapírok képződésének folyamatát. A délután folyamán a sót a felszínen kerestük tovább a szovátai sós tavakban és a mellettük található Só-dombon. A nap végén Farkaslakán megnéztük Tamási Áron sírját is, majd csíkszeredai szállásunkra utaztunk. A csütörtöki napon utunk Tusnádon kezdődött, ahol megtekintettük Jánosi Csaba vezetésével a borvíz múzeumot, az ínyencek meg is kóstolhatták a helyi csevicét. A vulkáni utóműködéshez köthető vizek forrását már Molnár Katával kerestük meg, aki a Kárpát-medence legfiatalabb vulkánjának, a Csomádnak történetét mutatta be tusnádfürdői, bükszádi, a Szent Anna-tavi és Mohos-lápi feltárások alapján. Utóbbi helyszínen medvével is találkoztunk. A nap végén Brassó belvárosában elfoglaltuk következő szálláshelyünket. Pénteken délelőtt Mátéfalván az OLHIB Bazalt bányában kaptunk egy mindenre kiterjedő, részletes vezetést a geológiától kezdve, a bányászaton át, a feldolgozási technológiáig mindent megmutattak a hallgatók nagy érdeklődésre való tekintettel. Ezután Soós Ildikó mutatta be a Persány-hegység Vulkáni Területet, a mátéfalvai Oldal-hegy és az alsórákosi tűzhányó példáján keresztül. Szombaton újabb hosszú utazás várt minket. Először kis kitérőt tettünk a Hátszegi-medencében található geopark dinoszauruszos kiállítása felé, majd a Maros-völgye felé vettük az irányt, ahol az Aranyi-hegy neogén vulkanitjait mutatta be nekünk Szemerédi Máté. Végül elfoglaltuk utolsó szállásunkat Déván. Vasárnap korán indultunk haza, de útközben folytattuk a Maros-völgyi utunkat a viszkai jura párnabazaltokkal és a solymosi várral. Végül Szeged érintésével visszaérkeztünk kiinduló pontunkra.

Csoportkép Szovátán
A terepgyakorlat nem jöhetett volna létre, ha nincsenek a következő lelkes támogatóink, ezért szeretnénk nekik köszönetet mondani: Magyarhoni Földtani Társulat, Geo-Log, Mecsekérc Zrt, O&GD Central Kft, LAFARGE Cement Magyarország Kft., Parajdi Sóbánya, OLHIB Bazalt, Nagybányai Victor Gorduza Megyei Ásványtani Múzeum, Hantken Miksa Alapítvány, Eötvös Collegium.
Szeretnék köszönetet mondani a terepgyakorlat összes vezetőjének és a szervezőnek, Lange Thomas, IB elnöknek is!

A terepgyakorlat kirándulásvezetőjét letölthetik az alábbi linken:
Kirándulásvezető
A terepgyakorlaton készült képeket az alábbi linkeken tekinthetik meg: